skip to Main Content

Ingrid Doeswijk: ”Social return is geen verplichting, maar komt uit het hart.”

De organisatie AW Groep, gevestigd in Lisse, is sinds kort gecertificeerd op Trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Tijd om in gesprek te gaan met HR manager Ingrid Doeswijk, die vertelt over de visie van AW Groep op het sociaal inclusief ondernemerschap.

Ingrid Doeswijk, HR manager bij AW Groep

Sinds wanneer onderneemt uw organisaties sociaal of socialer? Waarom bent u een sociaal ondernemer?

”AW Groep heeft al jaren de focus op sociaal ondernemen, al voor dat er sprake was van de term sociaal ondernemen. Vanuit een no-nonsense cultuur staan wij continu klaar om met een open vizier nieuwe uitdagingen aan te gaan in samenwerking met onze klanten en omgeving. Samen willen wij op een eerlijke en transparante wijze het mooiste resultaat behalen. Wij willen betekenisvol zijn door bij te dragen aan een meer sociale en gezondere leefomgeving. Met compassie kijken wij naar een wereld waarvan wij onderdeel uit mogen maken en vinden wij dat iedereen een kans moet krijgen om hierin mee te kunnen doen.”

Heeft u een mooi voorbeeld van iemand van wie het leven is veranderd, doordat uw organisatie open staat voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt?

”Wij hebben zeker een voorbeeld van iemand die als drugsverslaafde hier binnen kwam en die een enorme afstand had tot de arbeidsmarkt. Met elkaar hebben wij hem opgevangen en begeleid waardoor hij nu een waardevolle collega is geworden, die alles op de rit heeft. Samen met hem hebben wij werkelijk het verschil gemaakt hebben!”

Waarom heeft uw organisatie gekozen voor een PSO-erkenning?

”Wij hebben gekozen voor de PSO-erkenning, omdat wij trots zijn op wat we hierin doen en erkenning daarvoor belangrijk vinden.”

Wat wilt u de overheid en/of opdrachtgevers meegeven in het kader van opdrachtverstrekking en sociaal ondernemen?

”Kijk samen met organisaties naar de mogelijkheden van Social Return binnen de betreffende bedrijven, zonder standaard percentages aan Social Return op te leggen.”

Heeft u een mooi voorbeeld van de wijze waarop de erkenning heeft bijgedragen aan uw positionering op sociaal vlak?

“Wij hebben zeker al een mooi voorbeeld. Onlangs hebben we louter op basis van onze PSO-erkenning trede 3 een aanbesteding gewonnen! Er zijn steeds meer opdrachtgevers die socialer ondernemen een belangrijk criterium vinden”.

Wat kan de overheid of uw omgeving nog leren op het vlak van socialer ondernemen? Wat kan er nog beter als het gaat om sociaal ondernemen?

”Hoe mooi zou het zijn als wij allemaal Social Return hoog op de kaart hebben staan en dat bedrijven bij de overheid op een eenvoudige manier alles te weten kunnen komen over de opgelegde verplichting van Social Return en de invulling hiervan. Dit maakt de integratie van Social Return voor bedrijven steeds interessanter.”

Wat vinden uw medewerkers ervan dat u socialer onderneemt?

”Onze medewerkers zijn op de hoogte van het DNA van AW Groep en kunnen zich hierin vinden. Voor ons is draagvlak van onze medewerkers heel belangrijk, want met elkaar behalen we hierdoor de mooiste resultaten.”

Wat onderscheidt u t.o.v. andere organisaties op het gebied van socialer ondernemen? Waar bent u als werkgevers sterk in?

”Wij zien Social Return niet als een verplichting die we moeten nakomen, maar we doen het vanuit ons hart! Wij wachten niet op de opdrachtgever of overheid, maar gaan zelf actief aan de slag om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons aan het werk te helpen.”

Wat wilt u werkgevers meegeven die nog niets doen op het gebied van sociaal of socialer ondernemen?

”Wij willen iedereen aanmoedigen om met Social Return aan de slag te gaan. De medewerkers zijn zo gemotiveerd en blij! Het doet goed om als organisatie, met elkaar, ervoor te zorgen dat mensen weer deel uit maken van de maatschappij en voor zichzelf kunnen zorgen!”

 

Bron: PSO Nederland