
Project:
Dijkversterking in Purmerend
Het dijkversterkingsproject in Purmerend met focus op duurzaamheid en samenwerking.
In opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) werken wij in Purmerend aan een dijkverbetering. Onze uitvoerder Michiel Vlijm is dagelijks op het project aanwezig en zorgt ervoor dat de vier kilometer lange dijk opnieuw bescherming biedt aan de omgeving tegen het water. Michiel: "Bij het project zetten we duurzaam elektrisch materieel in én passen we innovatieve werkmethodes toe." Door de samenwerking tussen AW Infrabouw, AW Grondstoffen en AW kenniscentrum wordt er efficiënt gewerkt en worden de ontwikkelde plannen gerealiseerd.
Voortraject in bouwteamverband
Het project begon met een bouwteamfase waarin het voorlopige ontwerp van de opdrachtgever werd uitgewerkt tot een uitvoeringsontwerp. In dat traject hebben we samen met HHNK en AW Kenniscentrum alles doorgerekend en geoptimaliseerd. Vanwege de ligging nabij een Natura 2000- gebied was de uitstootreductie een belangrijk speerpunt. "In het voortraject hebben we onderzocht welke werkzaamheden we met elektrisch materieel konden uitvoeren en hebben we daar ons materieel op aangepast. Een mooie stap richting het emissievrij werken," vertelt Michiel.
Slimme logistiek en elektrisch materieel
Op het project worden onder andere elektrische kranen (8 en 21 tons), een elektrische shovel en een elektrische asfaltspreidmachine ingezet. "Met een beperkte netcapaciteit, was het in het begin even zoeken naar hoe we het elektrische materieel continue konden opladen. Inmiddels hebben we een eigen laadcontainer met accupakket op de locatie staan waarmee we het materieel snel opladen. Dat maakt het werkproces veel efficiënter," legt Michiel uit. Ook in het logistieke proces wordt slim gepland. Grote grondtransporten die met zware transportmiddelen aankomen op het depot, worden overgeladen op kleinere werkvoertuigen die de dijk op gaan. Dit voorkomt overbelasting van de dijk én verhoogt de veiligheid.
Diverse werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan onder meer uit het dempen van sloten en het aanbrengen van klei voor dijkverzwaring. Ook zijn er houten damwanden en een palenrij beschoeiing aangebracht ter versteviging van het dijklichaam. Voor extra veiligheid van de fietsers, is het fietspad verbreed van twee naar ruim vier meter, Michiel: "Veiligheid voor fietsers is een belangrijk thema. Zo hebben wij gedurende de werkzaamheden een omleidingsroute ingericht zodat er geen fietsverkeer in het werkvak is."
Het Hoogheemraadschap heeft samen met AW Groep het bouwteam gevormd. Door slimme keuzes van het bouwteam in dit proces, zoals het optimaliseren van de ligging van het fietspad, het hergebruik van funderingsmateriaal en dijkverbeteringsmaatregelen rond de woningen, is er gekomen tot een uitvoerbaar totaalontwerp. Het werk wordt deels elektrisch uitgevoerd en waar dit niet mogelijk is draait het materieel op biobrandstof HVO100. Tijdens de ontwerp- en uitvoeringsfase loopt het project uitstekend.
Emissiearm werken
Omdat we deels emissiearm en elektrisch wilden werken, was het essentieel om vooraf goed in kaart te brengen hoeveel stroom er beschikbaar was en hoe we die zo efficiënt mogelijk konden benutten. Ondanks de beperkte aansluiting is het, dankzij slimme planning en goede samenwerking, gelukt om voldoende stroom te ontwikkelen. Dit is een belangrijke stap richting zero emissie werken.
Teamwerk in uitvoering
Michiel stuurt dagelijks een hecht team van collega’s en inhuurkrachten aan. "Het is een dynamisch project. Van grondverzet naar asfalteren en bestraten, iedere dag is anders. Het mooiste vind ik dat we nu buiten daadwerkelijk maken wat er in het bouwteam is bedacht en ontworpen. En als zaken anders lopen dan gepland? Dan lossen we dat samen op. Dat is de kracht van dit team."
"Uitdagingen worden gezamenlijk snel opgepakt en opgelost. AW Groep is een proactieve, meedenkende en zeer kundige aannemer en erg fijn om mee samen te werken!"